Mara de Groot

The Ultimate Destination


 
A.I. Image Analysis


De wereld is vol met plekken om naartoe te reizen. In een paar uur vliegen we naar de andere kant van de wereld. We bezoeken deze plekken om verschillende redenen, bijvoorbeeld voor de cultuur of het ontmoeten van andere mensen. Reizen wordt gezien als een ontsnapping aan onze eigen omgeving en geeft ons het gevoel dat we vrij zijn van de dagelijkse orde. We dromen van dineren in een pittoresk Italiaans restaurant of zwemmen in een helderblauwe zee. Maar dromen zijn niets dan bedrog. Vaak blijkt een plek toch niet zo te zijn als verwacht.
Mijn beste vriendin voor een schilderij, een echte toerist
Van vakantiefoto’s naar infographic, door middel van AI
 Infographic van een ultieme digitale bestemming 
De zoektocht naar de ultieme bestemming gaat door. Social media staan vol met vakantiekiekjes waarin we tonen hoe enorm wij aan het genieten zijn: foto’s van ons eten, bezienswaardigheden en onszelf zijn het bewijs dat wij echt weggeweest zijn. Foto’s vormen onze herinneringen. De momenten die worden vastgelegd zijn vaak heel persoonlijk en toch willen we ze op social media met elkaar delen. Het vastleggen is bijna net zo belangrijk als de ervaring zelf en hierdoor transformeert de beleving.
Ik ergerde mij aan de eindeloze fotostream op Instagram. Alle foto’s lijken op elkaar en ik was niet betrokken bij de momenten waarop ze genomen werden. De foto’s hebben nul waarde voor mij, terwijl het voor de ander juist een belangrijk moment was om te delen. In mijn project geef ik deze foto’s hun waarde terug. Met behulp van kunstmatige intelligentie zoek ik naar terugkerende elementen in de vakantiefoto’s van één persoon, om zo de ultieme bestemming voor deze persoon te creëren. De bestemming is digitaal en leent zich dus goed voor de huidige situatie. Op deze manier wordt droom toch werkelijkheid.

Amsterdam, mei 2020

Meer werk: