Annemijn Catshoek

Alledaags bijzonder


 
Fotografie
Alledaags bijzonder laat zien dat waardevolle herinneringsobjecten niet van ver hoeven te komen. De constante aandrang om meer te willen zien en het verder te zoeken, zorgt ervoor dat we onze vertrouwde omgeving vergeten. Thuis zijn is immers niet genoeg, ver weg is waar we zijn willen. Door een reis te maken in mijn eigen directe omgeving en stil te staan bij wat hier belangrijk is, is voor mij een herwaardering ontstaan. Zowel plekken, objecten als structuren vertellen verhalen en dragen herinneringen met zich mee. Door de tijd voor ze te nemen veranderen ze in souvenirs en krijgen ze erkenning. Zo wordt alledaags bijzonder.

14:36

11:50

15:02
In Centraal China is Xiang de belangrijkste kunst- en borduurstroming. Sinds de opkomst van Xiang in de zeventiende eeuw wordt deze stijl met name gebruikt in alledaagse gebruiksvoorwerpen. Veel traditionele Chinese kenmerken zijn er in terug te vinden. Ook vanwege het vakmanschap en het geduld dat de toepassing van de stijl vraagt, ontstond er na verloop van tijd waardering voor de alledaagse Xiang-objecten.

Volgens Gabrielle Esselbrugge, eigenaresse van Hotel De Dames van de Jonge en van Giethoorn Hospitality, zien Chinese toeristen echter niet in hoeveel hun eigen land te bieden heeft. Ze zouden hun eigen cultuur en omgeving meer mogen waarderen en niet ver moeten zoeken naar wat dichtbij ook al aanwezig is. Deze gedachte geldt niet alleen voor Chinese toeristen. Waarom zoeken we het altijd weer verder? Waarom zijn we nooit tevreden met de schoonheid die we dichtbij huis kunnen vinden? Uit alle macht proberen we de meest speciale en unieke ervaringen op te doen. Vervolgens klampen we ons hieraan vast door deze ervaringen mee naar huis te willen nemen, bijvoorbeeld in de vorm van een souvenir: een tastbaar stukje herinnering voor in onze alledaagse omgeving, ver weg van onze onvergetelijk bestemming.
We hechten waarde aan souvenirs, maar zijn dergelijke waardevolle objecten ook dichterbij te vinden? Moeten we ver weg om herinneringen te maken? Of zijn wij onbewust omringd met onze eigen, alledaagse souvenirs? Want wat maakt een object nou eigenlijk waardevol, wanneer is iets een souvenir?

Utrecht, mei 2020

“Ik had het niet door
Dat jij daar lag te stralen
Al een hele tijd“





Meer werk: